....inI AdaLAh CrAyoN waRnA WarNI seCRet tARi KaNAk-kANak MaTEmatIKa....

~~kengkawanz~~

Friday

damailah..sayang

Kelip-kelip terbang tinggi..bawa cahaya dengan perut boyot sambil kipas kepak.  “Ein..hidup kita di dunia ni hanya persinggahan.  Entah esok entah lusa Ein, Allah panggil kita ke sana.  Alam abadi.”

Allah….dia dah bagi tanda  Ya Allah.  Kenapa aku tak perasan.  Senyumnya malam itu bukan senyum biasa.  Itu senyum duka.  Senyum yang dia tinggalkan pada dunia.  Senyum yang dia sendiri tidak mahu jadi kenangan untuk dikelek ke sana. 

“Ein..matinya anak Adam itu, semua di bawa pergi.  Kecuali tiga perkara.  Sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak-anak soleh.”

Aku hanya memandang kosong wajahnya yang masih tersenyum kelat memandang ke atas.  Leka dengan kelip-kelip yang terbang tinggi.  Mata bundarnya seakan bercahaya.  Senyum yang tersungging di bibir makin pudar seraya pudar sinar matanya. 

“Ein, saya tak punya harta untuk disedekahkan..” ahh..sedekah kudratmu, sedekah kasihmu, sedekah hatimu padaku lebih bernilai dari harta-harta yang ada di dunia ini sayangku. 

“Ein, saya tak berilmu tinggi.  Macam mana saya nak menyampaikan ilmu yang bermanfaat pada orang..”  ilmu agama yang kau selalu terapkan padaku sangat bermanfaat sayangku.  Dengan sabar kau mengajar aku merangkak ke jalan pulang hingga mampu bertatih. 

“Ein..anak-anak pula bukan rezeki saya.  Apa lagi yang tinggal jika saya pergi Ein.”  Aku nampak matanya bergenang.  Pantas jari telunjuknya menyeka bibir mata. 

Sayangku.  Kau masih ada aku untuk mendoakanmu.  Kau masih ada aku untuk senantiasa bersedekah atas namamu.  Kau masih ada aku untuk terus menyampaikan ilmu-ilmu sanubari yang ku pelajari dari tingkah lakumu. 

“Ein..kalau mampu di pilih untuk pergi esok atau lusa, saya pilih sekarang Ein.  Sebab saya risau esok atau lusa, hati saya dibalikkan dari jalan hakiki.”

Aku diam memandang dia.  Kenapa tidak aku peluk tubuhnya.  Kenapa tidak aku rangkul badannya.  Aku menyesal.  Sangat menyesal.  Kenapa aku buta dari menyedari yang dia akan pergi selamanya tanpa mampu lagi aku rasa hangat batang tubuhnya. 

Dan…bilamana hari ini aku lihat nisan bertanda biru bawah pohon cempaka putih itu aku dihurung rindu.  Rindu aku padamu sayangku.  Rindu yang tak mampu aku luahkan kecuali pada Dia.  Rindu yang aku sendiri sakit untuk mengaku.  Aku rindukan senyummu sayang.  Aku rindu kata-katamu memberi semangat bila aku jatuh. 

Sayangku.  Damailah di sana.  Perjuanganmu di dunia sudah selesai.  Ini masanya kau rehat tanpa beban masalah yang bertimpa.  Terima kasih sayangku kau temani perjalanan hidup ini walaupun seketika.  Tapi kenangan kita lebih sedepa. 

"Ein, jika saya pergi dulu.  Jangan menangis.  Hiduplah sejuta tahun lagi, lakukan amal kebaikan.  supaya kita tidak sesal kemudian hari."

p/s: damailah sayang

No comments:

Post a Comment