....inI AdaLAh CrAyoN waRnA WarNI seCRet tARi KaNAk-kANak MaTEmatIKa....

~~kengkawanz~~

Saturday

kerana cinta mama 2

 

2


Aku pandang lagi wajah mama.  Sejak dulu mama suka membaca.  Dalam bilik hujung penuh dengan buku-buku yang papa hadiahkan.  Setiap bulan papa akan pastikan mama ada buku baru.  Kata mama “Membaca ni buat otak kita mengembara.  Bangsa membaca bangsa Berjaya.”  Tapi aku tetap aku, masuk telinga kanan keluar telinga kiri. 

Sebenarnya aku tahu, membaca buat mama teringatkan kembali papa.  Cintanya pada papa tak pernah luntur malah setiap pagi mama menziarahi kubur papa.  Membuang rumput-rumput liar tumbuh melata.  Berteleku bagai berbicara.  Kata orang, mama gila meroyan.  Tidak!  Mama bukan gila meroyan.  Tapi mama gila bayang.  Asyik terbayang papa yang menuntunnya ke syurga.

Papa pergi kerana kata doktor, jantung papa dah tak mampu menahan hayatnya.  Jantung papa bukan asli.  Dari muda papa hidup dengan jantung besi yang kalau kilat petir bersabung papa menggigil ngilu.  Dan mama sentiasa ada, memeluk papa erat dengan gebar tebal.  Ketika papa pergi, aku yang masih mentah lemah dan rapuh hanya menjerit menangis.  Tapi mama yang kuat tiap-tiap hari berpesan, “Sayangku, papa bukan tinggalkan kita.  Tapi papa pergi dulu siapkan tempat di syurga sana, buat kita.”

Ketika setahun usia pemergian papa, mama di panggil ke sekolah kerana aku menumbuk Iskandar  anak Penolong Kanan Pentadbiran sekolah.  Aku juga yang lagi sebulan akan menduduki STPM hanya mengetap bibir bila mama menampar pipiku buat pertama kali. 

Selepas Isyak mama mengusap tanganku.  “Kenapa pukul Iskandar ?”  Tanya mama lembut.  Dia usap lagi pipiku.  Aku tunduk.  Sedih.  Terasa hati.  Kalau papa ada mesti mama tak tampar aku.  “Sayang marah mama?”  Mama memegang daguku membawa mataku memandang wajahnya.  “Mama minta maaf ye.”

Banjir pipiku dengan air mata, hati yang terguris tadi lantas sembuh tanpa parut.  Mana mungkin aku marahkan mama yang sudah tumpah darah melahirkan aku ke dunia. 

Keesokannya awal pagi lagi aku menghadap Iskandar  meminta maaf.  Dia kelihatan kaget.  Lebam di pinggir matanya masih bersisa.  Berani-berani lagi kata mamaku gila.  Dia wanita paling sempurna, bukan hanya pada mataku malah pada mata dunia.  Mamaku anak terbuang yang dijulang.  

No comments:

Post a Comment