....inI AdaLAh CrAyoN waRnA WarNI seCRet tARi KaNAk-kANak MaTEmatIKa....

~~kengkawanz~~

Saturday

kerana cinta mama 6

6


 “Dah siap jamaknya?”  Isteri Haji Deraman tegur aku yang baru keluar dari bilik.  Aku angguk dengan senyum lebar.  “Mari, makan.”

Haji Deraman dah tunggu di lantai dengan muka kelat.  Ahli keluarga lain pun ada sama.  Makan dalam bulatan bersila di ruang tamu.  Lepas doa makan dari si kecil berkopiah tapi tak berbaju diaminkan semua makan tanpa suara.  Hanya isteri Haji Deraman yang ramah menyuruh aku tambah lauk tambah nasi.  Terung masak lemak putih dengan ikan puyu goreng.  Lauk kegemaran mama, dan juga aku. 

Sudah makan, kaum lelaki turun ke pangkin luar rumah.  Ada yang msuk bilik.  Yang muda-muda menghadap televisyen.  Perempuan pula sibuk mengemas sisa makanan.  Aku pula berdiri di tengah-tengah.  Tak tahu mana arah tuju.  Haji Deraman bersila di pangkin dengan secawan kopi suam.  Isterinya juga hilang di dapur dengan riuhnya ketawa dan borak sakan anak menantu dalam loghat aku sendiri tidak faham. 


Akhirnya aku melangkah ke dapur turun jadi kera sumbang di hiruk-pikuk kaku dan dentingan periuk belanga.  

No comments:

Post a Comment